Tuesday, September 17, 2013

Van de Kaart [Kick Ass 2]


Dinsdagmiddag in september. Zo een dag waarop niet meer te ontkennen valt dat de herfst officieel is begonnen. Zo luiden de sociale netwerken dan ook met alle toeters en bellen dat de regen zo verschrikkelijk tegenzit. Niet voor mij. Ik loop mijn loopje door hartje Amsterdam. Geen zin om de tram te pakken. Ik heb op mijn beurt dan wel het een en ander te klagen over die hoofdstad van ons. Wat is je met je gebeurd? Wanneer verloren we je pracht en glorie aan de corruptie van buitenaf? De veryupping, de complete afbraak waar geen jong volwassen met enig zelfbehoud of trots zou willen wonen.

Ik vraag het me zo oprecht af, terwijl ik dwars door de Leidsestraat slenter, met een vrije middag in het vooruitzicht. De regen plenzen dreigen ieder moment weer over ons uit te storten, dus ik besluit mijn toevlucht ergens binnen te zoeken. Ik ga naar de film. Op dit vroege middag uur moet dat vervolg op het uiterst vermakelijke Kick Ass toch wel te vinden zijn, nietwaar?
Dan gaat de telefoon, die mij compleet uit mijn schrijversconcentratie haalt. Wat? Staat de muziek te hard? Hang Me Up To Dry van Coldwar Kids! I love this song. Good guitarriff! Maar wat als het Andrea is die belt? Ik handel dat nu echt niet. Compleet niet. Voor enkele seconde staar ik naar de huistelefoon die naast mij op het bureau blijft rinkelen. Ik neem uiteindelijk maar op: "HALLO!?". Het is mijn vader die met een hoog stemmetje Andrea na doet en daarna begint te lachen. Hij vraagt of ik bloemkool wil eten of gehaktbal met spinazie. "GEHAKTBAL MET SPINAZI! DOEI!"
Waar was ik? Oja juist ja. Het vervolg op Kick Ass. Uitstekende pulp, excessief geweld, sociaal commentaar op onze YouTube-generatie. Iedereen die het eerste deel heeft gezien, wil een tweede deel zien. Negeer de negatieve recensies. Prima vertier voor op de dinsdagmiddag.

Maar voor ik er erg in heb ben ik een Smartshop op de bloemengracht ingedoken. Ik begroet de man achter de kassa en staar even naar drie stonede toeristen die zich ergens in aan het verdiepen zijn. De man achter de kassa begint me meteen een lijst met paddo's en truffels te tonen. Waarom praat hij Engels? Ik zei toch normaal goedemiddag tegen hem? Ik speel het maar met hem mee. Laten we niet al te gek doen op een dinsdagmiddag, nietwaar? Neem het minste van de lichtste vorm truffels. De beschrijvende woorden "still social capable" bevallen mij wel.

Ik ben geen goede drugsgebruiker. Ik wil controle over lichaam en ziel, en deze krengen doen het precies tegenovergestelde. Verder denk ik graag na over dingen en weeg ik beslissingen eerst goed af. Toch sta ik hier van het een op het andere moment truffels af te rekenen in een Smartshop. Hoe gebeuren die dingen? Ow well. Breek die sleur van het dagelijkse bestaan. Stap er eens uit. Waarom niet? De kassaman doet zijn standaard praatje in gebrekkig engels. "Jaja ik weet hoe ze werken, effect duurt drie uur? prima! En dank u vriendelijk". Ja ik spreek gewoon Nederlands idioot...

Bij de supermarkt haal ik een zakje winegums en groene Ice Tea. Better try these horrible tasting babies before I start to overanalyse this situation... Ik ga ze toch godverdomme hier niet midden op straat zitten eten, toch!? Ik neem een blokje om naar de grachten. De singel als u het zo graag wilt weten. Waarom is die godverdomme zo druk op een dinsdagmiddag!? Jezus, begint de paranoia tegenwoordig al voordat je eraan begint? En dan toch hier mee doorgaan? Ach je bent ouder en wijzer toch? Drie stukjes. Ik hoef niet veel van die zooi. De rest gebruik ik later wel met iemand samen. Dat is wel zo sociaal.

Het fijne van deze kunstmatige moderne samenleving is dat je geen contact meer hoeft te maken. Dus een machine poept dat bioscoopkaartje voor me uit. Geen sociale interactie meer voor nodig. Dat maakt de vooraf geplande opgave om veilig in die zaal plaats te kunnen nemen alweer één stap makkelijker.
Wacht! Ik heb iets zoets te eten nodig! Only Son of a Ladies Men! Father John Misty. I love that track! Ik ben niet eens een ladiesman, veel te verlegen voor, maartoch! hmm pretsels en cola, dat moet de klus klaren. Het is godverdomme lastig zo, waarom nam je voor je aan dit stuk begon nou opeens spontaan de rest? Smerige bittere troep... Blijf je nou eens focussen op je stuk man...
De film begint over een half uur. Is dat te vroeg om al door te lopen? Ik weet het niet. Misschien eerst maar even naar de WC. Wat? Het vrouwen toilet is buiten gebruik, 'excuses voor het ongemak'. sucks to be a lady. Had James Worthy niet laatst iets geschreven over vrouwenmishandeling? Commotie enzo? Ach wat doet het er ook toe. Ik snap geen zak van deze geautomatiseerde kranen. Waarom maken ze het je ook zo ingewikkeld?

Goed nog twintig minuten voordat die film begint. Wat? Is de film van zaal 1 verplaatst naar zaal 3 en moeten mensen hun kaartje bij de kassa gaan omruilen!? sweet jesus! Welke zaal zit ik eigenlijk? Dertien. lucky number. Weet je wat ik waag het er gewoon op en probeer die bobo van een kaartjescontroleur te overwinnen. "Hallo, goedemiddag, zaal dertien ja, of ben ik te vroeg!?" wat o ben ik er al zo makkelijk doorheen. Prima niets aan het handje. Twee roltrappen op en dan aan je rechterhand. Thank you very much.

De bioscoop zaal is nog leeg. Like it should at times like these. Ik heb een plek helemaal in het midden. Is dat wel zo verstandig? Wat als ik opeens weg moet!? Ach laat ik het erop wagen. Het gordijn om het scherm heen maakt wapperende bewegingen. Het is de wind alleen maar, maak je geen zorgen. Ik installeer me in het midden van de zaal en maak mezelf comfortabel. Drie uur duurt die ellende dus als de film straks is afgelopen is er niets meer aan het handje.

Er komt een stelletje de zaal binnen en nemen helemaal achterin de zaal plaats. De jongen maakt een grapje over dat de film nu wel kan beginnen, want iedereen is er. Ik heb helaas niet zoveel geluk. Er komen nog twee irritante hipsterkids aan de rechterkant van mij zitten en een schultiebultibrouwerzuipende zwerver aan het uiteinde van de rij aan mijn linkerkant zitten. Hij maakt vieze geluiden en stikt bijna in zijn schultibier. I have been closed in! NO ESCAPE!
Ow wacht mijn werk belt! Nee waarom nu op dit moment!? Dat ik zaterdag om tien uur moet beginnen en niet om twaalf uur? Ja natuurlijk! Ik begin elke dag om tien uur. Jesus, wat gebeurt hier!? Thanks Tjeerd! Sowieso is die muziek die hier veel te heftig. Nick Cave het spijt me. Meer Paul Kalkbrenner, dat brengt de gemoedstoestand weer goed!

Na de film stel ik mezelf de vraag of ik mijn winegums en flesje ice tea zal laten liggen. Natuurlijk niet! Ik stop ze in mijn tas. Ik sta op en wil weglopen maar struikel bijna over de zooi die die hipsterkids achter hebben gelaten. Vol adrenaline van die superhelden film, die nog geen minuut geleden tot een einde kwam, stap ik op de twee jochies af en scheld ze de huid vol: "Er staat hier godverdomme gewoon een vuilnisbak voor je waffel. HIER HA JA! Is het nou zo moeilijk om ook maar iets in je leven zelf te doen verpeste moederskindjes!" De hipsterkiddos kijken me expressieloos aan. Geen contact mogelijk met deze dertien in een dozijn iPhone-omhulsels.

Ik draai me om en daal de trap af. Buitengekomen krijg ik door dat de tijdsduur voorgeschreven door de makker bij de smartshop iets langer dan drie uur bedragen, minus de incubatietijd natuurlijk. Ik steek de Munt over richting de Kalverstraat en mijn oog valt op The English Bookshop" Waarom ook niet!? I feel like buying some books! Het is warm in deze winkel, maar ze hebben uitverkoop. Het is mijn geluksdag! Eens kijken wat er ligt:

Joseph Conrad - Heart of Darkness, Nick Cave - and the Ass Saw the Angel, Ira Levin - A Kiss Before Dying, Irvine Welsch - Trainspotting, Hunter S. Thompson - Generation of Swine -Brett Easton Ellis - Imperial Bedrooms

Vooral die laatste. God wat had ik een hekel aan Less Then Zero. Dus dan koop je gewoon het vervolg, toch?!? Ik neem ze allemaal! Afrekenen die handel en vlug wat! Waarom praat de kassière nu opeens weer Nederlands tegen me? Ik ben in een ENGLISH BOOKSHOP, niet!? In ieder geval gaan deze zes net aangekochte impulsacties met me mee. Thank you very much! Geen tram voor mij deze middag. Het wandelen over dat Rokin gaat mij prima af. Wat kan mij die regen nou schelen? Er zijn ergere dingen. Ik zie de Games Workshop. Nooit echt iets gehad met die miniatuurrommel dus impulsaankopen hoef je hier niet te verwachten. Toch maar eens een kijkje binnen nemen.
WACHT! mijn vader weer. Of ik een boodschap wil doen? Kruimige aardappelen, 300gr gehakt en wat lekkers voor bij de film. Dit overkomt je toch niet op een dinsdagmiddag!? Hoe doen mensen dit ooit in hun normale bestaan recreatief? Er komt geen einde aan die ellende. Kan een schrijver ook niet even in rust navertellen wat hem eerder deze middag is overkomen? Sowieso, waarom is een zesentwintigjarige zoon op een zolderkamertje dit verhaal aan het schrijven en gaat hij nu ingrediënten halen voor spinazi met gehaktbal? How did it come this far!? Hoe reageer ik op de vraag om een paar ingrediënten en wat lekkers? Is het raar dat ik deze vier dingen nog een keer herhaal? Kom ik al te paniekerig over? Get a grip man! 
Oke, tijd voor boodschappen dan maar. Waarom staat er een meisje van twaalf haar fietsband te plakken voor mijn deur? Moet ik haar helpen? Ik kan dat helemaal niet op dit moment. Ow god wat moet ik doen!? Mooie natuuromgeving. Dat dan weer wel. Oke blijf rustig, niets aan de hand dit kan je. Ow god!? sneed ik nou net die gangster op zijn brommer af? Ow god!!! Hij stopt verder op en draait zich om. Vriendelijk zwaaien. Act casual don't make a scene! Hij negeert me, mooi! Ik kom aan bij de rotonde. O, wachten al die auto's op mij? Doen ze dat uit vriendelijkheid of uit voor voorzorg? Hoe erg is de toestand? Denk godverdomme nu niet overal over na man. 
Oke, de supermarkt. Fiets op slot en gaan. Je kan dit. De opdracht is makkelijk, maak je geen zorgen. Het is ook niet zo druk. Gewoon die aardappelen halen, gehakt en wat lekkers. Wat zou die bedoelen met wat lekkers? Heb ik zijn voorraadkast vandaag opgegeten? Is hij daarom boos of geïrriteerd? Nou ja laten we gewoon wat lekkers halen voor hem dan. Macadamia nootjes. Hmm dat is weer te duur of niet? Misschien niet te impulsief doen. Wat ligt er in mijn mandje? Cashewnootjes, pinda's, superpaprikachips, 300gr gehakt, kruimige Aardappelen, een boterkoek, marmercake, Desperados bier en CHOCOLATE CHIP COOKIES! Is dit too much? Zullen mensen me oordelen? Vinden ze het niet raar dat ik geen groente koop? ow jesus! Hoe lang sta ik hier al?! Loop ik te verdacht heen en weer, kijk ik te lang naar producten. Ze gaan me pakken, zoveel is zeker. 
Tijd om af te rekenen. Bij de kassa bedank ik de man voor me die een afscheidingsblokje (?!???!!!!) voor me neer legt. Hoe noem je zo een ding in GODSNAAM!? Achter me staat een vrouw met jengelende kinderen. Ze legt witte kadetjes, instant noodles, mais + doperwten en wat goedkope energydrinks op de rolband. HA! Look who is buying peculiar groceries now! I am of the radar now. Clean escape!
In de Games Workshop is alles tegenwoordig Lord of the Rings dan-wel-niet The Hobbit. Hoe nep is dat!? Waar is die classic of 40.000K gebleven? Bij de toonbank staan drie medewerkers. Ze hebben het over een of andere Wii-U winactie. Ik begrijp er allemaal niks van. Tijd om hier weer weg te gaan. Ik steek de dam over. Tijd voor wat muziek. Dat maakt de wandeltocht wel zo aangenaam. Zo dat is godverdomme wel een stuk intenser dan normaal. Dat er zoveel lagen in die Drive soundtrack zitten. Let maar niet op mij mensen. I'm just walking my walk. No trams. Have to get that bus though! Just act normal. Say hi to that busdriver and you'll be fine! En dan thuis eens weer een gezellig blogje tikken. Peanuts.

Fin.

No comments: