Wednesday, July 7, 2021

Aanslag

 Ik begrijp nog niet helemaal waarom de aanslag van vanavond op Peter R. de Vries zoveel met mij doet. Jarenlang was hij een tot karikatuur verworven middel voor een eigen lolletje. De talloze keren dat ik met goede vriend Jasper Staal zijn kenmerkende stemgeluid nadeed. Hoe we het hadden over het fragment waarin een pislinke (ex?) vriend/echtgenote met zijn mobiele telefoon filmt hoe hij de Vries denkt voor lul te zetten omdat die met zijn (ex?) vriendin/echtgenote een wijntje zit te drinken bij haar thuis. Of de aanvaring met Steve Brown buiten bij de Melkweg die nog een appeltje met Peter te schillen heeft over geheime camerabeelden. Vanavond daar vlak in de buurt bij het Leidseplein schiet iemand met een vuurwapen op zijn hoofd. Vijf schoten zeggen getuigen. 

Op Whatsapp komen ongevraagd foto's en filmbeelden voorbij. Ik wil het niet bekijken, maar heb al teveel gezien. Het ziet er heel slecht uit. Ik vraag de verzenders te stopen met delen. Op Twitter gaan ze ook rond dus ik sluit het snel maar weer af. Er is een persconferentie om 23.00 uur waar niks nieuws te horen is. En al die tijd ben ik aan het werk. Het leven gaat tegelijk gewoon door.

Ik pak de laatste bus naar huis. Hij is leeg op een ander persoon na. Een oudere man, van lage intelligentie. Hij heeft een vergrootglas op zijn mobiele telefoon gericht. Ik ga een paar stoelen voor hem zitten met mijn rug naar hem toe. Toch vraag ik mij af wat hij op zijn telefoon aan het lezen is. Nieuwsgierigheid is ook mij niet vreemd.

We stappen toevallig bij dezelfde halte uit. Ik hoor hem achter mij tegen de buschauffeur zeggen: "Bedankt meneer en weltrusten". Het positieve en het negatieve vanavond word mij dan teveel. De tranen schieten in mijn ogen.

No comments: